New Zealand here I come!

27 september 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Zo voorlopig ben ik wel even klaar met vliegen! Na 1,5 dag te hebben doorgebracht in vliegtuigen of op vliegvelden is het nu voor 5,5 week genoeg geweest. Ik mag nu namelijk genieten van een hop on-hop off bus als vervoermiddel door Nieuw Zeeland. Via Stray travel heb ik een everywhere pas gekocht waarmee ik zowel het noorder eiland als het zuider eiland ga verkennen. Echt heel gaaf en ook in dit avontuur heb ik heel veel zin.

Zoals te lezen was in mijn vorige blog ben ik naar Auckland gevlogen. Hier ga ik namelijk mijn reis beginnen, want het is een grote stad waar je veel kan doen en zien en waar ik lekker relaxed de eerste drie daagjes kon acclimatiseren. Je zou denken dat het aan de andere kant van de wereld nu lekker warm en zonnig is, maar helaas het is hier nog winter wat betekent dat ik kan rekenen op Nederlandse temperaturen en regenbuien. Het was dan ook een grote overgang van 30 graden in Bali naar 14 graden in Nieuw Zeeland. Gelukkig heeft het niet geregend in Auckland en heb ik daardoor veel kunnen doen.

Op mijn eerste dagje ben heerlijk gaan wandelen door de stad en richting Mount Eden. Dit is een fantastisch uitzichtpunt over de stad. Mount Eden is gevormd door de uitbarsting van een vulkaan. Deze berg heeft een enorme krater in het midden en daar omheen kun je dus wandelen en van het uitzicht genieten. Verder heb ik deze dagen in Auckland ook de tijd genomen om een wasje te draaien en mijn reis verder in te plannen.

De volgende dag ben ik samen met 2 kamergenoten uit het hostel op pad gegaan naar Waiheke Island. Dit is een van de eilanden die boven Auckland ligt en waar je vanuit de haven binnen een halfuurtje bent met de ferry. Het eiland is heel mooi en is nog maar voor een klein deel bewoond en begaanbaar voor de lokale bewoners en de toeristen. Wij hebben een buspas gekocht en zijn alle plaatsjes op het eiland afgegaan. Zo kwamen we bij verschillende stranden, hebben een kleine jungle tour gedaan voor een prachtig uitzicht en zijn naar de wijngaard Cable Bay gelopen voor een wijnproeverij. Nieuw Zeeland staat bekend om zijn heerlijke wijnen en ook Waiheke Island heeft zijn eigen wijngaarden met speciale wijnen. 's Avonds hebben we de ferry terug naar Auckland genomen en zijn samen wat gaan eten. Daarna nog even het nachtleven van Auckland bekeken, maar dat was niet heel interessant die avond.

De volgende dag een fiets gehuurd en van Waitemata Harbour (Noord Auckland) naar Manukau Harbour (zuid Auckland) gefietst. Hierbij heb nog meer van de stad kunnen zien en ben ik door Auckland domain (park), Cornwell Park, one three hill en nog vele andere gebieden van Auckland gefietst. Echt een tour met hoogtepunten, waarbij ik 4 uur onderweg ben geweest. Verder heb ik een relaxte avond gehad, zodat ik mijn tas in kon pakken voor de eerste busrit met Stray.

De eerste stop na Auckland ligt nog meer in het noorden van NZL en heet Pahia. Dit is een rustig en klein dorpje waar toeristen alleen naar toe komen voor de Bay of Islands. Dit is een eilanden groep van heel veel verschillende kleine eilandjes. De meeste eilandjes zijn in het bezit van de regering zodat er niemand op kan wonen en de natuur blijft zoals het is.
Onze buschauffeur was erg aardig en wist veel te vertellen over de omgeving. Erg interessant en leuk om tijdens zo'n reis te horen. Bij aankomst in Pahia hadden we het aanbod gekregen om te skydiven boven de Bay of Islands. Een van de mooiste uitzichten ter wereld voor het skydiven en ook een stuk goedkoper dan in de rest van NZL. Het was prachtig weer voor het skydiven, dus daar hoefde ik niet lang over na te denken. Voor ik het wist zaten we met een groepje bij de vliegbasis voor een uitleg over het skydiven en het aantrekken van de uitrusting. Alles werd goed gecheckt en we konden eerst nog even toekijken hoe 2 groepjes voor ons uit het vliegtuig sprongen en weer veilig op de grond landde. Na een korte kennismaking met mijn skydive instructeur, een filmpje, wat foto's en een laatste check, mocht ik het vliegtuig instappen en plaatsnemen voor mijn instructeur. Samen met twee andere uit de reisgroep zaten we voor ongeveer 10 tot 15 minuten in het vliegtuig om op een hoogte van 16000 ft. te komen. Halverwege de vlucht kregen we zelfs een zuurstof masker op, zodat we genoeg zuurstof zouden krijgen en niet flauw kunnen vallen. Skydive vliegtuigen zijn gebouwd om uit te kunnen springen en daardoor kan het geen ruimte hebben die gevuld is met zuurstof en onder druk staat. Terwijl we steeds hoger kwamen begon mijn instructeur mijn tuigje aan zijn uitrusting vast te maken, totdat we zo dicht mogelijk tegen elkaar aan zaten en alles vast zat. Daarna deed hij nog wat checks en toen we op het hoogste punt zaten gleden we naar de deur om ons klaar te maken voor de sprong. Zuurstofmasker af, bril op en tuigje vasthouden. Ik moest over de rand gaan zitten met mijn benen onder het vliegtuig en mijn hoofd naar achter. Op dat moment was het een paar seconden wachten totdat de instructeur zichzelf af zou zetten om samen de diepte in te vallen. Oh wat waren de eerste seconden van die vrije val eng. We maakte wat salto's en zijwaartse draaien voordat we in een stabiele positie kwamen en ik mijn tuigje mocht loslaten en handen in de lucht kon doen. Na 17 seconde in vrije val, klapte de parachute uit en kon ik eindelijk pas echt genieten van het uitzicht. Wauw wat een gave ervaring was dat. We kwamen alleen een beetje te snel aan voor de landing dus moesten we een zittende landing maken in plaats van een staande landing.
Na dit avontuur hebben we genoten van een BBQ en een drankje en uiteindelijk een goede nachtrust.

De volgende dag zijn we naar het meeste noordelijkste puntje van NZL gegaan op een dagtrip. Hierover vertel ik snel meer.

1. Marleen van der Berg:
    1 oktober 2017
    WOW!!!!! Wat cool! Wat maak je veel mee, te gek!
    Leuk om te lezen hoor en je een beetje te volgen.
    Kus, ook van Puck
  2. Nanda:
    Te gek Char!
  3. Mams:
    1 oktober 2017
    Wat supergaaf allemaal lieve Char! Zo krijgen we nog meer ins en outs te zien en te horen dan via de App. Ook onwijs leuk om gisteren een uur vanuit Spanje met je geskypt te hebben en elkaar in levende lijve te zien! Fijn dat je straks in november bij een leuk gezin met 3 kids in Sydney als aupair aan de gang kunt. Het was ff lastig voor je om in korte tijd al uit 5 gezinnen te kunnen kiezen omdat je niemand wilde teleurstellen. Maar je hebt een weloverwogen en goede keuze gemaakt. Ik ben hartstikke trots op je hoe je het allemaal doet zo ver van ons vandaan!
    Dikke knuffel😘🍀
  4. Barry:
    1 oktober 2017
    Char wat leuk om te lezen, je omschrijft ook heel leuk je verhalen. Het leest makkelijk en begrijpelijk. Fijn dat je je sky-dive hebt overleefd! Op naar nieuwe avonturen, maar blijf bij jezelf, doe alleen wat je ook echt zelf wil doen. Liefs Papa
  5. Anita Guikema:
    1 oktober 2017
    leuk, om op deze manier even 'terug te zijn' in Nieuw-Zeeland. Ben benieuwd of je ook toeristische highlights gaat bezoeken waar wij zijn geweest....veel plezier!
  6. Henk:
    3 oktober 2017
    Wauw Charlotte wat goed van je.
    Top gedaan meid.
    Veel plezier.
    Kus
  7. Anita Guikema:
    10 november 2017
    Hoi Charlotte, een beetje laat, maar alsnog proficiat met je birdday! Begreep van je moesje, dat je nu in Australia gearriveerd bent (voorlopig je einddoel).....veel succes, have fun! Groetjes, ook van Ruud